Reklama kontekstowa
Jest to nowoczesna odmiana reklamy, z którą internauci stykają się przy okazji poszukiwania różnych, interesujących ich informacji na określony temat. Założeniem reklamy kontekstowej jest to, że użytkownik który widzi reklamę, chętniej w nią kliknie, gdy będzie ona związana z treścią przeglądanych informacji. Tak więc treść reklamy kontekstowej jest dopasowana do kontekstu, czyli treści strony czy portalu, na którym jest ona wyświetlana.
Podstawową zaletą reklamy kontekstowej jest to, że formy reklamowe wyświetlane są tylko na takich stronach internetowych, które są powiązane z treścią reklamy oraz z tym czego w danej chwili szuka internauta. Istotą reklamy kontekstowej jest prezentowanie komunikatu reklamowego w kontekście informacji pojawiających się na stronie wydawcy. Przykładowo jeśli na stronie www wyświetlającej reklamy kontekstowe pojawiają się informacje o pięknych zakątkach naszej ziemi, to powinny pojawiać się tam również reklamy biur podróży czy też cyfrowych lustrzanek, które posłużą do uchwycenia chwil z podróży. Takie dopasowanie reklam jest niezwykle efektywne gdyż internauta nie ma poczucia, że bombardują go reklamy, na które wcale nie ma ochoty patrzeć.
Dużą zaletą tej formy reklamy jest możliwość wykorzystania różnych form graficznych, tekstowych, a nawet wideo, a także dotarcie do internautów, którzy w danym momencie nie korzystają z wyszukiwarki, a po prostu przeglądają swoje ulubione strony w sieci. Poza tym, dzięki kontekstowemu doborowi reklam, reklamodawca planując kampanię nie musi się zastanawiać nad doborem serwisów pod kątem tematyki – system zrobi to za niego sam.
Reklama kontekstowa jest formą bardzo elastyczną i podobnie do linków sponsorowanych kampanię można rozpocząć nawet w ciągu jednego dnia. Klient sam może określić dzienny budżet, z łatwością można mierzyć konwersję (ilość pożądanych czynności wykonanych na stronie WWW przez odwiedzających ją internautów) oraz inne współczynniki kampanii.
Dlaczego warto?
Reklama kontekstowa, dzięki ogromnemu zasięgowi, umożliwia dotarcie z przekazem reklamowym do większości polskich internautów. Liczba internautów ciągle rośnie, co potencjalnie oznacza coraz większą liczbę klientów. Poniżej znajduje się wykres ukazujący wzrost liczby polskich użytkowników internetu.
Reklama kontekstowa umożliwia dotarcie do potencjalnych klientów na różnych etapach zakupu:
- rozpoznanie potrzeb
- poszukiwanie informacji
- ocena alternatywnych rozwiązań
- decyzja zakupu i dokonanie zakupu
- mniejsze koszty
Zalety reklamy kontekstowej
Dokładne targetowanie
poprzez doskonałe dopasowanie reklamy do treści strony, reklama emitowana jest tylko użytkownikom zainteresowanym określonym produktem/usługą, a więc potencjalnym klientom.
Mniejsze koszty
koszty prowadzenia kampanii są dużo niższe w porównaniu do innych form reklamy, zarówno internetowej (np. bannerowej) jak i tradycyjnej.
Płatność za efekty
najbardziej rozpowszechnioną metodą rozliczenia kosztów jest płatność w modelu PPC (pay-per-click), czyli płacisz tylko za efekt, a jest nim przejście użytkownika do reklamowanego serwisu. Nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów związanych z wyświetlaniem reklamy.
Elastyczność
podobnie jak w przypadku linków sponsorowanych, kampania prowadzona poprzez system kontekstowy, może być elastycznie modyfikowana i optymalizowana w trakcie jej trwania – grupa docelowa, słowa kluczowe, treść reklam, zasięg, godziny emisji, czas trwania, maksymalny koszt kliknięcia jak i pozostałe parametry można zmieniać w dowolnym momencie.
Zasięg
dzięki precyzyjnym narzędziom targetowania geograficznego istnieje możliwość wyświetlania reklamy na dowolnym obszarze (np. określone miasto bądź województwo). Dzięki temu, a także niskim kosztom reklama kontekstowa może być efektywnie stosowana przez małe firmy do promocji swojej oferty na rynkach lokalnych.
Znikoma inwazyjność
w przeciwieństwie do innych form reklamy internetowej reklama kontekstowa jest akceptowana i przyjazna użytkownikom. Boksy reklamowe nie „narzucają się” internaucie, jak to ma miejsce w przypadku reklam bannerowych.
Wiele możliwości
Formy reklamy kontekstowej
Reklama tekstowa
najstarsza i najbardziej powszechna z reklam kontekstowych. Reklama prezentowana jest w formie krótkiego tekstu reklamowego z linkiem do strony reklamodawcy.
Reklama tekstowa z logo
reklama prezentowana jest w formie tekstowej połączonej z elementem graficznym oraz linku do strony reklamodawcy.
Reklama graficzna
reklama prezentowana jest w atrakcyjnej formie graficznej wraz z adresem docelowej strony www i linkiem do niej.
Reklama wideo
reklama w formacie AVI, ASF, Quicktime, Windows Media lub MPEG oraz link do strony reklamodawcy.
Reklama intextowa
reklama prezentowana jest w postaci dymka reklamowego, który ukazuje się użytkownikowi serwisu www po najechaniu przez niego kursorem na wyróżnione w tekście artykułu słowo. Dymek reklamowy może zawierać reklamę tekstową, tekstową z logo, flash, lub wideo.
Systemy reklamy kontekstowej
Adsense
jest to największa sieć reklamy kontekstowej na świecie, która dociera do ponad 75% niepowtarzalnych użytkowników internetu. Prezentacja reklam obejmuje setki tysięcy wysokiej jakości witryn, serwisów informacyjnych i blogów, które współpracują z Google w zakresie wyświetlania reklam kontekstowych, a także programów pocztowych (w tym Gmail).
AdKontekst
jest to sieć reklamy kontekstowej emitowanej w Wirtualnej Polsce oraz serwisach partnerskich.