Pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarkach, często zwane SEO (Search Engine Optimization) ma na celu osiągniecie wysokich pozycji strony internetowej w wyszukiwarkach na odpowiednie dla danej strony słowa kluczowe lub frazy jakie potencjalny użytkownik wpisze w Google.
Przed pozycjonowaniem należy wybrać słowa i frazy, na które chcemy wypozycjonować stronę. Napewno nie wypozycjonujemy na wszystkie możliwe zwroty, ponieważ sam proces zająłby dużo czasu i kosztował niesamowite pieniądze. Dlatego nalezy sobie zrobić ranking popularności wpisywanych w Google słów. Chcąc wypozycjonować w prawidłowy sposób należy zrobić kampanię reklamową i oszacować, które frazy przynoszą odpowiednią liczbę wejść. Dzięki temu nie zapłacimy za coś co nam nie przyniesie wymiernych korzyści.
Od czego zależy pozycja w wyszukiwarkach?
1. Konkurencja – najważniejszym czynnikiem jest konkurencja, czyli po prostu jak wiele stron możemy znaleźć w internecie na dany temat oraz ile z nich się już pozycjonuje.
Frazy, na które nie ma zbyt dużej konkurencji, nie wymagają dużej pracy i opłat za pozycjonowanie, ponieważ strona pojawi się wysoko nawet bez pozycjonowania. Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku fraz trudnych jak np. projektowanie stron, komputery, sklep komputerowy, hotele, bilety lotnicze, kredyty, ogłoszenia, itp.
2. Linki – czynnikiem mającym ogromny wpływ na pozycję w wyszukiwarkach jest jakość i ilość linków prowadzących do naszej strony z innych stron w internecie. Nazywamy je Back Links (BL). Szczególny wpływ ma tutaj jakość linków. Znajdziemy w internecie mnóstwo źródeł tanich, bądź nawet darmowych linków.
3. Optymalizacja – kolejnym czynnikiem wpływającym na pozycje strony jest optymalizacja serwisu – zawarta w nim treść, struktura linków wewnętrznych, rozmieszczenie nagłówków, odpowiedni dobór metatagów takich jak title, description, prędkość witryny.
Najczęściej zadawanym pytaniem jest pytanie o czas – Kiedy mogę spodziewać się wyników pozycjonowania?
To w jakim czasie strona znajdzie się na początku listy wyników wyszukiwania zależy przede wszystkim od konkurencji w danej branży oraz słów kluczowych. Nie da się jednoznacznie określić w jakim czasie strona pojawi się wysoko, można jedynie prognozować na podstawie doświadczenia, budowy strony, nakładów finansowych.
Czy warto zlecać pozycjonowanie profesjonalistom czy lepiej zrobić to we własnym zakresie ?
Jeśli zajmujemy się sprzedażą produktów, które są produktami niszowymi to nie ma takiej potrzeby – wystarczy dobrze wykonana optymalizacja, a strona praktycznie samoczynnie pojawi się na pierwszych pozycjach wyników wyszukiwania.
Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku trudnych fraz. Wtedy sprawę należy przekazać w ręce profesjonalistów, ponieważ posiadają oni własne „mocne” serwisy internetowe np. portal ogłoszeniowy, strony z artykułami, itp., dzięki czemu umieszczane na nich linki dają naprawdę dobre rezultaty (serwis z długą historią w wyszukiwarce, serwis, który posiada dobry profil linków, serwis na domenie z historią itp.). Bez wspomnianych tutaj serwisów zbyt wiele sami nie zdziałamy. Istotna jest również szybkość reagowania na zmiany algorytmów wyszukiwarek. Trzeba być na bieżąco z tymi procedurami ponieważ tylko w ten sposób zareaguje się wystarczająco szybko i osiągnie zamierzony skutek.
Pamiętaj, że:
pozycjonowanie jest skuteczne o ile jest robione dobrze
pozycjonowanie wymaga czasu
pozycjonowanie nie jest najtańszą usługą
pozycjonowanie jednorazowe nie istnieje (teoretycznie przy dobrym profilu linków oraz odpowiedniej stronie, witryna może utrzymywać się długo w wynikach wyszukiwania na dane słowa kluczowe, jednak dla bardziej konkurencyjnych branż, taki stan rzeczy nie trwa długo, gdyż konkurencja będzie inwestowała dodatkowe środki w odzyskanie utraconych pozycji, lub zwyczajnie pojawią się nowe podmioty na rynku/niszy)
Jeżeli mimo wszystko chcemy, aby strona była wysoko w wynikach wyszukiwania przy niskich lub zerowych nakładach finansowych to poszukać różnych portali gdzie można dodawać darmowe ogłoszenia i tam umieszczać teksty wraz z linkami do strony. Dzięki temu nie tylko wprowadzony tam produkt będzie szybko widoczny w wyszukiwarkach, ale również wpłynie na liczbę wejść na pozycjonowaną stronę WWW.