Czym jest marketing relacji?
Ostatnie dekady to ogromne zmiany w podejściu do klienta. Nie tylko dlatego, że granice pomiędzy poszczególnymi branżami stają się nieostre. Media społecznościowe zrewolucjonizowały podejście do komunikacji reklamowej sprawiając, że o klienta zaczęto zabiegać tak, jak nigdy wcześniej. Przedsiębiorcy zrozumieli, że inwestowanie w public relations to nie jest kwestia mody, tylko konieczność. Nie wystarcza już utrzymanie dotychczasowego klienta, trzeba walczyć o nowego. W takich warunkach powstał marketing relacji.
Relacja więzi
Ten nowy trend w marketingu skupia się na indywidualnej komunikacji. Zgodnie z nim zakłada się ambitne cele, jak budowa, rozwój i podtrzymanie relacji między klientem a firmą. Jednak do osiągnięcia tego celu stosuje się bardziej „miękkie” metody kształtowania więzi z konsumentem. Wielką rolę odgrywa tutaj zintegrowana komunikacja, oparta na dialogu. Łączy ona partnerów wymiany i tworzy bardziej trwałe relacje. Ta interakcja polega między innymi na tym, że firmy coraz częściej włączają konsumentów do procesów powstawania, dystrybucji i reklamowania produktu, dostosowanego do konkretnej grupy odbiorców.
Nowe idzie
Warto zaznaczyć, że takie podejście do klienta nie jest efektem nadmiernej filantropii. To konsekwencja przemian społecznych i technologicznych, które zostały wymuszone przez samych odbiorców. Swoista presja konsumencka, emancypacja uczestników rynku to droga, od której nie ma odwrotu. Dziećmi tych zmian są chociażby spersonalizowany mailing, czy reklama kontekstowa. Dziś nie da się sprzedać tylko samą markę, ale cały pakiet wartości, jakie reprezentuje. Portfel konsumenta jest tak samo ważny, jak jego serce, dlatego warto powalczyć o długofalową przychylność.
Nowoczesny marketing musi nadążać za ciągle zmieniającym się światem, ponieważ stanie się nieefektywny. Co gorsza, przyzwyczajeni do bardziej poufałego traktowania konsumenci mogą przejść do konkurencji, jeśli ta zaoferuje im więcej.